Programul de studii: DREPT
Forma de învățământ cu frecvență (IF) și învățământ la distanță (ID)
Durata studiilor 4 ani – 240 credite
Misiune
Misiunea programului de studii universitare de licenţă Drept este formativ-ştiinţifică.
Sub aspect formativ, programul se axează pe formarea iniţială şi continuă a celor care doresc să urmeze o carieră în domeniul juridic, asigurându-le viitorilor absolvenţi calificări profesionale competitive pe piaţa muncii.
Oferta educaţională propusă de program conţine atât discipline de iniţiere în domeniu cât şi discipline de aprofundare. Pentru a răspunde permanent cerinţelor de cunoaştere, pregătire şi profesionalizare din domeniu, în raport cu progresele ştiinţei şi societăţii informaţionale, programul urmăreşte armonizarea periodică a nomenclatorului de discipline.
Finalitatea programului de studii vizează asimilarea cunoştinţelor juridice necesare profesiilor juridice aflate, în mod direct sau indirect, în relaţie cu domeniul sistemului judiciar sau cu alte domenii conexe.
Sub aspect cultural-ştiinţific, programul vizează dezvoltarea nivelului cultural-ştiinţific al viitorilor absolvenţi, prin centrarea pe activitatea de cercetare ştiinţifică şi valorificarea rezultatelor acesteia.
Obiective
Conceput ca o modalitate de pregătire profesională şi formare a viitorilor juriştilor, programul de studii universitare de licenţă Drept îşi propune următoarele obiective:
– dezvoltarea unei viziuni asupra paletei profesiile juridice existente în sistemul românesc;
– pregătirea de specialişti în domeniul profesiei juridice, atât pentru segmentele din sistemul justiţiei (magistratura, avocatura) sau al administraţiei, cât şi pentru profesiile liberale (consilier juridic, avocat, notar public, executor judecătoresc);
– dobândirea de către studenţi a unor cunoştinţe, competenţe şi abilităţi corespunzătoare stadiului actual de dezvoltare a ştiinţelor juridice la nivel european, în scopul asigurării unor noi perspective de angajare pe piaţa muncii;
– formarea deprinderilor de cercetare ştiinţifică si practic-aplicative profesionale;
– formarea interesului si a conştiinţei necesităţii cercetării domeniului ştiinţelor juridice;
– cunoaşterea aprofundată a sistemului judiciar, a organizării şi funcţionării acestuia, a raportului cu alţi parteneri de factură statală ori cu justiţiabilii;
– cercetarea ştiinţifică prin aprofundarea şi abordarea teoretico-practică a unor instituţii din domeniul dreptului;
– abordarea interdisciplinară a disciplinelor necesare exercitării profesiilor juridice;
– accentuarea dimensiunii practice a pregătirii profesionale, prin utilizarea de metode inovative de predare, simulări, stagii de practică;
– intensificarea pregătirii complementare în domeniul limbilor străine, al informaticii, al elementelor de cultură şi civilizaţie românească şi europeană;
– formarea viitorilor absolvenţi în sensul aplicării reglementărilor europene şi practicării dreptului în spaţiul european, în scopul implementării în România a jurisprudenţei europene (C.E.D.O., C.J.U.E.) dar şi a normelor şi instituţiilor europene.
Competențe ESCO (Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor)
Competenţe profesionale (CP):
CP1. Interpretează legislația
CP2. Prezintă argumente juridice
CP3. Acordă consultanță juridica
CP4. Asigură conformitatea cu cerințele legale
CP5. Ascultă argumente juridice
CP6. Negociază în cadrul procedurilor judiciare
CP7. Gestionează relațiile cu părțile interesate
CP8. Respectă principiile de protecție a datelor
CP9. Gestionează date pentru probleme legale
CP10. Ascultă argumentele părților implicate în dispute
CP11. Protejează interesele clientului
CP12. Gestionează disputele contractuale
CP13. Promovează punerea în aplicare a drepturilor omului
CP14. Verifică/emite/autentifică documente oficiale
CP15. Este la curent cu reglementările
CP16. Abordează problemele în mod critic
CP17. Aderă la codul de etică organizațională
Competențe transversale (CT):
CT1. Utilizează tehnici de comunicare
CT2. Dă dovada de imparțialitate
CT3. Respectă confidențialitatea
Ocupaţii posibile:
Cod COR: 261101/Denumire COR: avocat;
Cod COR: 261103/Denumire COR: consilier juridic:
Cod COR: 261202/Denumire COR: judecător;
Cod COR: 261906/Denumire COR: notar.
Oportunități de carieră
După absolvire, cursanții programului pot accede la o gamă largă de profesii: magistrat (judecător sau procuror), avocat, consilier juridic, notar, executor judecătoresc, mediator, practician în insolvenţă, grefier, registrator de carte funciară, consilier prezidenţial, consilier parlamentar, consilier guvernamental, diplomat, cercetător, cadru didactic etc.
Programul de studii:
ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ
Forma de învățământ cu frecvență (IF)
Durata studiilor 3 ani – 180 credite
Misiune
Misiunea programul de studii Administraţie Publică vizează:
– formarea de specialişti foarte bine pregătiţi profesional în conformitate cu cerinţele actuale ale pieţei forţei de muncă din România şi din statele Uniunii Europene, promovând un ansamblu de valori bazat pe solidaritate, nediscriminare, echitate, obiectivitate ştiinţifică, creativitate si dinamism;
– corelarea activităţii didactice cu activitatea de cercetare ştiinţifică, prin implicarea studenţilor în proiecte ştiinţifice naţionale şi internaţionale;
– acoperirea unui segment important de relaţii sociale – administraţia publică – cu personal pregătit corespunzător, pe baza unui proces educaţional performant, bazat pe noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării;
– asigurarea unui corp de funcţionari publici, în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale.
Obiective
Obiective generale:
– promovarea unui nou management al calităţii în procesul de învăţământ şi accentuarea rolului învăţământului universitar;
– integrarea în conţinutul activităţilor didactice a procesului intens de legiferare, derivat din procesul de integrare europeană şi valorificarea, potrivit noilor realităţi, a reglementărilor, elementelor deontologice, tradiţiilor instituţionale, în spiritul respectului pentru valorile europene;
– dezvoltarea capacităţii/competenţei studenţilor de a folosi instrumentele intelectuale dobândite în analize personale asupra fenomenelor şi proceselor din domeniul de referinţă;
– consolidarea şi diversificarea relaţiilor de cooperare, integrarea în reţelele universitare naţionale şi internaţionale pe criterii de performanţă şi complementaritate;
– iniţierea şi susţinerea unor programe performante de cercetare ştiinţifică prin colaborarea cu parteneri competitivi, precum şi participarea la competiţii naţionale şi internaţionale pentru adjudecarea unor proiecte de cercetare ştiinţifică;
– stimularea cercetării interdisciplinare, în concordanţă cu priorităţile de cercetare la nivel naţional;
– antrenarea studenţilor în activităţile de cercetare ştiinţifică pentru dobândirea unor abilităţi superioare de cercetare independentă şi a capacităţii de a aplica rezultatele cercetării în situaţii specifice ale mediului instituţional;
– încurajarea diversităţii şi accesului la multiple oportunităţi pe piaţa muncii a absolvenţilor prin asigurarea unei pregătiri adecvate în domenii care necesită un înalt profesionalism;
– dezvoltarea parteneriatelor cu mediul de afaceri şi cu instituţiile publice, în scopul ajustării permanente a ofertei educaţionale la exigenţele pieţei muncii şi al îmbunătăţirii formării profesionale a studenţilor;
Obiective specifice:
– abordarea aspectelor instituţionale, politice şi juridice ale sistemului de relaţii sociale studiat, inclusiv ale integrării în Uniunea Europeană;
– integrarea în conţinutul cursurilor şi activităţilor aplicative a procesului intens de legiferare;
– valorificarea, potrivit noilor realităţi, a reglementărilor, elementelor deontologice, tradiţiilor instituţionale din regimurile anterioare, cu reflectarea conţinutului dimensiunii umane fondată pe justiţia esenţială a statului de drept;
– constituirea şi tratarea unor noi instituţii juridice, entităţi politice şi administrative, raporturi instituţionale şi elemente deontologice, caracteristice statului de drept, precum: protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale, democraţia politică, protecţia mediului, raporturile dintre autorităţile publice, norme ale deontologiei funcţiei publice şi mentalităţile birocratice, democraţie şi birocraţie etc.;
– iniţierea studenţilor în utilizarea procedurilor, tehnicilor şi metodelor moderne din administraţie, în elaborarea şi implementarea proiectelor cu finanţare externă;
– realizarea de parteneriate cu organisme şi instituţii publice din statele membre ale UE, în vederea familiarizării studenţilor români – beneficiari ai acestor programe – cu alte sisteme administrative din spaţiul european;
– dobândirea unor abilităţi în domeniul cercetării fundamentale şi aplicative, cât şi dezvoltarea muncii intelectuale în echipă;
– formarea deprinderilor de a gândi şi de a munci într-un mediu paneuropean.
Competențe ESCO (Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor)
Competenţe profesionale (CP):
CP1. Analizează nevoile comunității
CP2. Oferă consiliere în ceea ce privește respectarea politicii guvernamentale
CP3. Gestionează implementarea politicii guvernamentale
CP4. Aplică tehnici organizaționale
CP5. Este la curent cu reglementările
CP6. Oferă consiliere în ceea ce privește acte legislative
CP7. Gestionează sisteme administrative
CP8. Formulează constatări
CP9. Utilizează baze de date
CP10. Efectuează activități de birou de rutină
CP11. Întocmește rapoarte de lucru
CP12. Păstrează registre profesionale
CP13. Desfășoară activități de relații publice
CP14. Cooperează cu colegii
CP15. Asigură transparența informațiilor
CP16. Dezvoltă orientarea către performanță în administrația publică
CP17. Elaborează strategii de cooperare internațională
Competențe transversale (CT):
CT1. Dă dovadă de inițiativă
CT2. Lucrează în echipe
CT3. Promovează principiile democrației și ale statului de drept
CT4. Respectă obligațiile de confidențialitate
Ocupaţii posibile:
Cod COR: 242201/Denumire COR: consilier administrația publică;
Cod COR: 242203/Denumire COR: inspector de specialitate în administrația publică;
Cod COR: 242202/Denumire COR: expert administrația publică
Oportunități de carieră
După absolvire, cursanții programului pot accede la o gamă largă de funcții publice în administraţia publică centrală şi locală (inspector, consilier, referent, expert, consultant, reglementator, agent de dezvoltare, etc), în domenii precum: stare civilă, urbanism, protecţia muncii, concurenţă, programe/prognoze, protecţia mediului, financiar, protecţia consumatorului, evidenţa populaţiei, achiziţii publice, asistenţă socială, etc.
Programul de studii: DREPTUL AFACERILOR
Forma de învățământ cu frecvență (IF)
Durata studiilor 1 an – 60 credite
Misiune
Programul de studii de masterat Dreptul afacerilor are ca misiune formarea de specialiști cu înaltă calificare în dreptul și în practica relațiilor de afaceri, domeniu cu un impact economic semnificativ, într-o continuă dezvoltare și generator de situații juridice complexe.
Prin conținutul său, orientat cu precădere spre discipline cu valențe aplicative, care asigură o cunoaștere aprofundată a principalelor probleme de ordin juridic care interesează activitatea economică, programul de studii acoperă un sector de pregătire greu accesibil studiilor de licenţă (prin gradul de specializare şi profunzimea abordării), contribuind la crearea unei noi generații de specialiști care să poată gestiona corespunzător riscurile juridice la nivelul companiilor și al piețelor și să contribuie la implementarea unor soluții strategice cât mai bine adaptate cadrului juridic existent.
Obiective
Obiectivul general al programului de studii de master Dreptul afacerilor constă în formarea de competenţe necesare înțelegerii și aplicării corecte și consecvente a reglementărilor legale și a celor mai noi practici utilizate în relațiile de afaceri în plan național și european.
Obiective specifice:
– aprofundarea cunoștințelor referitoare la normele şi procedurile specifice instituţiilor, operaţiunilor, instrumentelor şi contractelor aferente domeniului dreptului afacerilor și asimilarea unui set de cunoștințe complementare, printr-o abordare interdisciplinară necesară asigurării unei viziuni globale asupra mediului de afaceri;
– specializarea în materia dreptului și a practicii relațiilor de afaceri prin dezvoltarea unui sistem funcţional de competenţe şi abilităţi specifice, precum şi dezvoltarea unui sistem de atitudini care să permită adaptarea oportună şi eficientă la dinamica domeniului;
– dezvoltarea capacității de punere în aplicare a cunoștințelor dobândite, în cadrul operațional concret al relațiilor de afaceri, asigurând absolvenților oportunități reale de acces pe piața muncii;
– stimularea cooperării și cercetării academice, în acord cu standardele internaționale și europene, pentru a dezvolta o bază teoretică solidă cu soluții la problemele specifice dreptului afacerilor.
Competențe ESCO (Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor)
Competențe profesionale (CP):
CP 1. Compilează documente juridice;
CP 2. Respectă reglementările juridice;
CP 3. Acordă consultanță juridică;
CP 4. Negociază în cadrul procedurilor judiciare;
CP 5. Îndeplinește cerințele entităților juridice;
CP 6. Asigură conformitatea cu cerințele legale;
CP 7. Monitorizează evoluția legislației;
CP 8. Interpretează legislația;
CP 9. Oferă consiliere în ceea ce privește hotărâri judecătorești;
CP 10. Asigură aplicarea legislației;
CP 11. Gestionează disputele contractuale;
CP 12. Este la curent cu reglementările
Competențe transversale (CT):
CT 1. Gândeste analitic;
CT 2. Utilizează tehnici de comunicare;
CT 3. Dă dovadă de inițiativă.
Ocupaţii posibile:
Cod COR: 261903/ Denumire COR: expert jurist
Cod COR: 261911/ Denumire COR: expert armonizare legislativă
Cod COR: 261912/ Denumire COR: analist armonizare legislativă
Oportunități de carieră
Pregătirea realizată în cadrul programului de studii asigură competențe aprofundate în exercitarea profesiilor juridice (avocat, judecător, notar, magistrat-asistent, consilier juridic, executor judecătoresc, consilier armonizare legislativă, etc,), a profesiilor specifice relațiilor de afaceri (administrator societate comercială, lichidator, expert aplicare legislație armonizată în domeniul industriei și comerțului) sau a celor din domeniul cercetării științifice (asistent de cercetare în domeniul științelor juridice).
Programul de studii:
ADMINISTRAȚIE PUBLICĂ EUROPEANĂ
Forma de învățământ cu frecvență (IF)
Durata studiilor 2 ani – 120 credite
Misiune
Misiunea programului de master Administraţie publică europeană este atât didactică și de cercetare științifică, fiind caracterizată prin elemente de specificitate şi oportunitate în raport cu nomenclatorul naţional de calificări şi cu cerinţele pieţei forţei de muncă în mediul românesc şi în cel european, cât și socială și culturală, concretizată prin implicarea activă în dezvoltarea locală, regională, națională și europeană sustenabilă din punct de vedere social, economic și cultural și prin promovarea valorilor culturale universale, în acord cu exigențele unei societăți bazate pe cunoaștere.
Programul de studii promovează învăţământul și cercetarea științifică fundamentală și aplicativă în domeniul administrației publice în concordanță cu exigențele actuale, în spiritul valorilor comune Spațiului European al Învățământului Superior, propunându-și să contribuie la formarea unui corp de funcţionari publici profesionişti, capabili să susțină procesul de consolidare a capacităţii administrative a României, în calitatea acesteia de stat membru al Uniunii Europene.
Obiective
Obiective generale:
– promovarea unor abordări moderne, interdisciplinare, bazate pe mecanisme de calitate coerente și adaptate permanent standardelor europene și internaționale în domeniu;
– încorporarea în conţinutul activităţilor didactice a procesului intens de legiferare derivat din procesul de integrare europeană şi valorificarea, potrivit noilor realităţi, a reglementărilor, elementelor deontologice, tradiţiilor instituţionale, în spiritul respectului pentru valorile europene;
– dezvoltarea capacităţii/competenţei studenţilor de a folosi instrumentele intelectuale dobândite pentru soluționarea de probleme specifice complexe;
– consolidarea şi diversificarea relaţiilor de cooperare, integrarea în reţelele universitare naţionale şi internaţionale pe criterii de performanţă şi complementaritate;
– stimularea cercetării interdisciplinare, în concordanţă cu priorităţile de cercetare la nivel naţional și antrenarea studenţilor în activităţile de cercetare ştiinţifică pentru dobândirea unor abilităţi superioare de cercetare independentă;
– încurajarea diversităţii şi accesului la multiple oportunităţi pe piaţa muncii a absolvenţilor prin asigurarea unei pregătiri adecvate în domenii care necesită un înalt profesionalism;
– dezvoltarea parteneriatelor cu mediul de afaceri şi cu instituţiile publice, în scopul ajustării permanente a ofertei educaţionale la exigenţele pieţei muncii şi al îmbunătăţirii formării profesionale a studenţilor.
Obiective specifice:
– aprofundarea aspectelor instituţionale, politice şi juridice ale sistemului de relaţii sociale studiat, inclusiv ale integrării în Uniunea Europeană;
– abordarea unor noi instituţii juridice, entităţi politice şi administrative şi raporturi instituţionale aflate la confluenţa dintre administraţia publică naţională şi cea europeană;
– dezvoltarea capacității de analiză și sinteză a proceselor și mecanismelor specifice organizării și functionării instituțiilor și autoritătilor publice europene;
– dezvoltarea abilităţii studenților de a integra în activitatea curentă cele mai noi teorii și metode de lucru existente în plan european pentru eficientizarea activității;
– dezvoltarea capacității de a susține procesele de elaborare/realizare a politicilor publice, de elaborare şi implementare a proiectelor cu finanțare externă, inclusiv printr-o cooperare cu terţe instituţii;
– dezvoltarea abilităţilor în domeniul cercetării fundamentale şi aplicative, a deprinderilor de a gândi autonom și critic, cât şi dezvoltarea muncii intelectuale în echipă.
Competențe ESCO (Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor)
Competențe profesionale (CP):
CP1. Stabilește contacte cu autorități locale
CP2. Desfășoară activități de cercetare strategică
CP3. Menține relații cu reprezentanți locali
CP4. Relaționează cu agențiile guvernamentale
CP5. Găsește soluții pentru probleme
CP6. Oferă consiliere în ceea ce privește acte legislative
CP7. Gestionează implementarea politicii guvernamentale
CP8. Respectă reglementările
CP9. Studiază teme
CP10. Stabilește contacte cu funcționari guvernamentali
CP11. Analizează legislația
CP12. Propune strategii de îmbunătățire
CP13. Deleagă responsabilități
CP14. Asigură managementul de proiect
CP15. Colaborează cu profesioniști din domeniul educației
CP16. Oferă consiliere în ceea ce privește politica fiscală
CP17. Lucrează cu comunități
Competențe transversale (CT):
CT1. Gândește analitic
CT2. Utilizează tehnici de comunicare
CT3. Demonstrează angajament
Ocupaţii posibile:
Cod COR: 242214/Denumire COR: consilier afaceri europene;
Cod COR: 242229/Denumire COR: consilier dezvoltare locală și regională;
Cod COR: 242213/Denumire COR: expert accesare fonduri structurale și de coeziune europene
Oportunități de carieră
Pregătirea aprofundată realizată în cadrul programului de studii asigură accesul la întreaga gamă de funcții publice de execuție, dar și de conducere, în administraţia publică centrală şi locală (consilier, expert, referent de specialitate, inspector de specialitate în administraţia publică, analist, consilier afaceri europene; expert accesare fonduri structurale și de coeziune europene; consilier dezvoltare locală și regională, manager public, administrator public etc).